سه شنبه ۰۷ فروردین ۰۳

مبارک و معترضین

۱,۹۸۴ بازديد
جنگ بین مبارک و معترضین
سربازان مصری واکنش جمعیت و سخنرانی تلویزیونی رئیس‌جمهور حسنی‌مبارک را در روز پنج شنبه در میدان تحریر تماشا می‌کنند . اعتبار اسکات نلسون برای نیویورک‌تایمز
واشنگتن - حتی با وجود تظاهرات prodemocracy در قاهره که به مدت ۱۷ روز توجه جهان را به خود جلب کرد ، ارتش مصر با پیروزی بیش از حد بر معترضان خیابانی ، به آرامی سلطه خود از پست‌های ارشد دولتی و رقبای بالقوه را برای رهبری ، به ویژه پسر رئیس‌جمهور حسنی‌مبارک ، تقویت کرد .
سپس روز پنج شنبه ، یک ترن هوایی یک روز که در آن ارتش ابتدا به سمت خروج آقای مبارک از صحنه حرکت کرد - و سپس با جهانی که آقای مبارک به عنوان خود به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سابق اطلاعات منصوب شده‌بود ، تحت نظر گرفته شد .
بن‌بست ظاهری بین رهبران معترضان و آقای مبارک ، ساعاتی پیش از برگزاری تظاهرات بزرگ که برای روز جمعه برنامه‌ریزی شده‌بود ، می‌تواند یک معضل جدید برای فرماندهان نظامی باشد . آقای سلیمان خواهان پایان تظاهرات شد و دیده‌بان حقوق بشر این هفته گفت که برخی واحدهای نظامی در بازداشت و سو استفاده از معترضان دخیل بوده‌اند . اما با بیشتر حساب‌ها ، واحدهای ارتش مستقر در قاهره و دیگر شهرها اشتهای کمی برای استفاده از زور برای پاک‌سازی خیابان‌ها نشان داده‌اند .
روز جمعه ، محمد elbaradei ، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم اکنون یک رهبر مخالف ، پیامی را در تویی‌تر ارسال کرد و اعلام کرد : " مصر منفجر خواهد شد . ارتش اکنون باید کشور را نجات دهد ."
وی گفت : " پس از تماشای رویداده‌ای پنجشنبه ، اندرو مک گری گور از بنیاد جیمز تاون ، نویسنده کتاب " تاریخ نظامی مصر مدرن " گفت که ارتش بین آقای مبارک و معترضان دستگیر شده‌است و پیش‌بینی اینکه چگونه افسران ممکن است عکس‌العمل نشان دهند سخت بود ، وی گفت : " برای اولین بار ، من فکر می‌کنم که احتمال انشعاب در ارتش وجود دارد ."
معترضان روز پنجشنبه بعد از ظهر که رئیس ستاد نیروهای مسلح ، ژنرال سامی حافظ Enan ، از آن‌ها در میدان تحریر در قاهره دیدن کرد و پیشنهاد کردند که خواسته‌های آن‌ها به زودی برآورده خواهد شد ، به اوج خود رسید . او همچنین به همراه وزیر دفاع ، سپهبد محمد حسین طنطاوی ، در طی نشست شورای عالی نیروهای مسلح ریاست کرد . پل جی . سالیوان که متخصص ارتش مصر در دانشگاه دفاع ملی است گفت که این سومین بار در تاریخ مصر است که این شورا با آن مواجه شده‌است ؛ موارد دیگر در طول جنگ با اسرائیل در سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ مطرح شدند .
نه آقای مبارک و نه آقای سلیمان در این جلسه حضور داشتند و اعلامیه حاصله حاکی از آن بود که این شورا " به تایید حمایت از خواسته‌های مشروع مردم " برخورده است .
ارتش به مدت تقریبا ً ۶۰ سال لنگر دولت استبدادی مصر بوده‌است . این کار به کمک آقای مبارک ، رئیس سابق نیروی هوایی ، بعد از ترور انور سادات در سال ۱۹۷۹ کمک کرد . اما تحت حکومت سه دهه حکومت مبارک ، نقش آن در سیاست مصر کاهش‌یافته و سرویس‌های امنیتی داخلی جداگانه نقش of سیاسی را ایفا می‌کنند. بسیاری از افسران ارشد نظامی مشغول نظارت بر صنایع نظامی هستند که ۵ تا ۱۵ درصد از اقتصاد را تشکیل می‌دهند .
با فرض اینکه رهبران نظامی با آن همراه شوند , تصمیم برای ترک آقای سلیمان در محل نشان می‌دهد که هیچ تعهد برگشت‌ناپذیر برای حرکت به سوی دموکراسی رخ نداده است. حتی در روزه‌ای اخیر , آقای سلیمان پیشنهاد کرده‌است که این کشور برای دموکراسی آماده نیست و قانون اضطراری که چند دهه در آن صورت می‌گیرد , هنوز به پایان نرسیده است, مساله‌ای که آقای مبارک در سخنرانی خود تکرار کرد . در 74 سالگی آقای سلیمان یکی از نزدیک‌ترین مشاوران آقای مبارک به مدت دو دهه بوده‌است که به عنوان رئیس اطلاعات نظامی و سپس رئیس اطلاعات کشور خدمت می‌کند تا زمانی که در تاریخ 28 ژانویه به عنوان معاون رئیس‌جمهور منصوب شد .


منبع سایت سربازی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.