دوشنبه ۰۶ فروردین ۰۳

دشمن اشتباه

۱,۹۴۰ بازديد
دشمن اشتباه در افغانستان
نوشته Borhan عثمان
۹ مه ۲۰۱۷
نیروهای ویژه افغانستان در حال گشت زنی در محلی هستند که در آن " مادر همه بمب‌ها " در ماه گذشته در ولسوالی آچین ولایت ننگرهار افغانستان منفجر شد .
اعتبار
پرویز پرویز / رویترز
تصویر
نیروهای ویژه افغانستان در حال گشت زنی در محلی هستند که در آن " مادر همه بمب‌ها " در ولسوالی آچین ولایت ننگرهار افغانستان ، آخرین month.Cred پرویز مشرف، پرویز مشرف ، کشته شد.
کابل ، افغانستان - نیروهای آمریکایی و افغان در ماه گذشته در یک حمله جدید علیه یک شاخه دولتی اسلامی مستقر در استان ننگرهار در شرق افغانستان درگیر شده‌اند . دولت ترامپ آنچه را که به گفته خودش بزرگ‌ترین بمب غیر هسته‌ای روی پناه‌گاه این گروه در ۱۳ آوریل بود را رها کرد ؛ یک رهبر ستیزه‌جو و دو سرباز آمریکایی در این عملیات کشته شدند . یک سخنگوی نظامی آمریکایی ادعا کرد که یک " شانس بسیار خوب " وجود دارد که این گروه در سال ۲۰۱۷ در افغانستان ریشه‌کن شود .
اما ایالات‌متحده نسبت به دولت اسلامی در خراسان - یک گروه کوچک در افغانستان - حواس را از یک کار ضروری دیگر پرت می‌کند : مذاکره بر سر پیمان صلح با طالبان که تقریبا ً نیمی از افغانستان را کنترل می‌کند .
دو سال پس از ظهور آن در افغانستان ، وابسته به دولت اسلامی هنوز در تلاش است تا ظرفیت سازمانی خود را تحکیم بخشد. چند حمله بزرگ که مدعی آن بوده‌اند عمدتا ً فرقه‌ای بوده و هدفشان اهداف نرم است: دو اجتماع شیعیان و یک بیمارستان در کابل ، و در پاکستان ، یک مقبره صوفی در سند و یک بیمارستان در کویته .
چگونگی برنامه‌ریزی و سازماندهی این حملات از فرماندهی گروه مستقر در یک دره کوهستانی در شرق افغانستان مشخص نیست . در منطقه‌ای با انبوهی از سازمان‌های شبه‌نظامی کوچک که به طور مداوم خود را علامت تجاری قرار می‌دهند ، ادعاهای چنین حملاتی در شهرهای دور را نمی‌توان با ارزش روبرو کرد . هیچ مدرکی دال بر ایجاد یک حضور عملیاتی در کویته و سند وجود ندارد .
advertisement
مرکز فرماندهی مجازی این گروه در دره Mamand در ننگرهار قرار دارد که به کانون تهاجم آمریکا و افغانستان تبدیل شده‌است . فرماندهان اصلی این گروه ، که تقریبا ً همگی آن‌ها مرده بودند ، فرماندهان طالبان پاکستان بودند . رهبر جدید یک عضو سابق شناخته‌شده طالبان افغانستان است ، اما ستیزه جویان طالبان پاکستان هنوز نقشی اساسی در رهبری ایفا می‌کنند .
با این وجود ، جای پای آن در تابستان ۲۰۱۵ بیش از نیمی از اوج خود را کاهش داده‌است . این کشور در چهار ناحیه از حدود ۴۰۰ ناحیه از افغانستان منطقه را کنترل می‌کند که به سختی می‌تواند نشان‌دهنده قدرت این گروه باشد که به مقدار زیادی از فضای کنترل بی‌قانونی در افغانستان و مناطق قبیله‌ای پاکستان دست یافته‌است . این منطقه بیشتر قلمروی خود را به طالبان واگذار کرده‌است .
براساس برآورده‌ای ارتش ایالات‌متحده ، دولت اسلامی در خراسان ، در حال حاضر ۶۰۰ مبارز را در سال ۲۰۱۶ از ۳، ۰۰۰ نفر کاهش داده‌است . بسیاری از اعضای این گروه ، از جمله کل رهبری گروه اول ، در حملات هوایی آمریکا کشته شدند . این ممکن است جذابیت بیشتری نسبت به جای پای آن داشته باشد، اما هنوز هم یک گروه کوچک از استانداردهای افغان است .
براساس برآورده‌ای تحلیلگران افغان و غربی در کابل ، اگرچه دولت اسلامی در خراسان و طالبان اهداف مخالف سیاسی را دنبال می‌کنند و انواع مختلفی از تهدیدها را تشکیل می‌دهند، نیروی انسانی طالبان حدود ۵۰ برابر بیشتر است .
بنا به گفته بازرس ویژه بازسازی افغانستان ، دیده‌بان واشنگتن در افغانستان ، یک طالبان دوباره شورش ، بزرگ‌ترین تهدید برای دولت افغانستان است و خود را به یک دولت مخفی تبدیل کرده‌است که بیش از ۴۰ درصد از کشور را کنترل یا رقابت می‌کند .


منبع سایت سربازی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.